Toga Wisuda Bahan Bludru

Toga Wisuda Bahan Bludru :: Anda semua pernah mendengar istilah kain bludru. Walau bagaimanapun, untuk mengetahui dengan pasti mengenai pemahaman yang lebih lengkap mengenai definisi kain jenis bludru, kami akan memberikan ulasan berikut. Velvet, adalah sejenis kain yang sangat digemari oleh pencinta feshion, terutama wanita.

toga wisuda Kain bludru

Memandangkan jenis bahan yang unik, tentu tidak mengherankan apabila banyak wanita memilihnya sebagai bahan pakaian. Kain yang satu ini juga sering disebut sebagai kain bludru. Lalu apa sebenarnya kain bludru, apa jenisnya, bagaimana merawatnya?  

APA ITU KAIN Bludru ?

toga wisuda Kain bludru adalah kain yang mempunyai permukaan bulu yang halus. Kain yang satu ini diperbuat daripada serat sintetik. Secara tradisinya, kain yang satu ini dibuat daripada sutera. Walau bagaimanapun, bahan kapas dan sintetik adalah bahan yang sering digunakan dalam pembuatan kain bludru pada zaman moden.

Dalam bahasa barat ini sering disebut kain bludru yang diperbuat daripada kapas yang disebut velvettan. Campuran ini juga sering digunakan sebagai campuran sutera dan kartun.

Membandingkan harganya sangat mahal ketika itu. Bukan hanya itu, pada zaman dahulu, kain beludru hanya dibuat dari serat sutera sehingga kain ini semakin jauh dari jangkauan orang biasa. Dari segi sejarah, kain yang satu ini adalah sejenis kain yang digunakan oleh keluarga kerajaan untuk pakaian dan langsir.

Walaupun mempunyai hubungan erat dengan orang Eropah, ternyata kain ini berasal dari budaya Timur. Ini terbukti dari potongan kain dan bulu yang tidak dicukur rapi, dan telah dijumpai di wilayah China beberapa dinasti lama yang lalu. Bukan hanya itu, berapa banyak contoh yang didapati lebih panjang, iaitu sekitar 403 REC semasa perang Amerika.

Kain yang berasal dari sutera dalam bahasa Cina sering disebut quirong jin. Salah satu pengeluar pertama yang menghasilkannya adalah orang Iran dan Mesir. Setelah melihat keindahan kain ini dari timur, orang Eropah menariknya. Sehingga akhirnya mereka menjual kain ini di sepanjang jalan sutera. Negara-negara Eropah yang pertama kali menumbuhkan industri kain bludru untuk negara mereka sendiri, iaitu Itali.

Kain satu ini diisi dengan kain berganda menggunakan alat perang khas. Semasa proses pembuatan, benang yang masuk tidak hanya satu kain tetapi dua kain sekaligus. Dengan ini, kedua-dua kepingan dapat dihubungkan antara satu sama lain. Kemudian, di dasar kain akan dikunci dengan set benang yang berbeda.

Selepas itu, alat pemotong akan memotong benang yang mengikat kedua kain itu, sehingga dapat dipecah menjadi dua bagian. Benang atau serat yang telah dipotong kemudian akan menjadi timbunan rambut di permukaan kain bulu itu sendiri. Ia tidak berhenti di situ, rambut akan dipotong kemudian, memastikan panjangnya sama di semua permukaan kain sebelum akhirnya dicelup dan diwarnai.

Untuk membersihkan bludru, anda boleh menyikat kain menggunakan sikat yang lembut. Sekiranya bernoda, masukkan sedikit air dan beberapa tetes pencuci piring ke dalam mangkuk dan goncangkan sehingga pakaiannya muncul. Selepas itu, gosok dengan lembut, kemudian sapukan busa pada noda pada kain. Selepas itu, titis perlahan-lahan sehingga noda hilang.

KAIN VELVET ATAU VELVET ?

Dalam dunia feshion, kain beludru terkenal di awal tahun 2000-an. Oleh kerana ia mempunyai penampilan yang berkilat, kain jenis ini secara tidak langsung akan memberikan kesan mewah pada setiap barang yang anda buat.

Pada masa ini, jenis kain ini telah melintasi dunia hingga ke beberapa jenis barang yang sering kita gunakan seperti tas, pakaian, sofa, untuk anda semua yang tidak tahu, kain yang satu ini mempunyai nama formal, kain bludru. Pada mulanya, kain bludru dari sutera semula jadi masih mempunyai harga yang cukup mahal.

Tetapi seiring dengan perkembangan zaman, pengubahsuaian dilakukan agar anda dapat memperoleh kain bludru dengan barang yang dijamin dengan harga yang berpatutan. Pada masa ini, anda boleh mendapatkan kain bludru ini dengan harga di bawah IDR 50,000. Pada zaman dahulu, bahan yang digunakan adalah serat sutera. Sekarang berbeda dengan rayon dan kartun sebagai bahan mentah.

Jika dibandingkan dengan jenis kain yang lain, kain jenis ini adalah kain yang cukup unik. Keunikannya jelas kelihatan semasa anda mengelap kain. Menggosok struktur kain boleh menjadikan kain kelihatan lebih gelap. Kemudian apabila anda menggosok ya lagi ke arah struktur lain, ia akan kelihatan normal kembali.

Keunikan ini sering disebut kesan siang dan malam. Oleh kerana unik, sangat sukar untuk membuat peniruan atau peniruan. Orang yang pertama kali melihat jenis kain bludru ini mungkin akan mengatakan bahawa ia adalah jenis kain lama.

Dalam dunia permainan, ada istilah yang disebut emboss. Teknik ini adalah teknik yang akan menekan kain pada cetakan untuk memberikan mampatan dan suhu tinggi sehingga kain yang pada mulanya polos akan kelihatan lebih menarik.

Jika dilihat sekilas, ia akan kelihatan seperti kain bercetak. Tetapi jangan salah sekiranya kesannya tidak hilang ketika anda melalui proses ini. Harga kain jenis ini dapat ditentukan dengan mudah dari ketinggian kain. Semakin tinggi bulu, semakin mahal harga toga wisuda Kain bludru

Kerana terdapat rayon yang terdapat dalam jenis kain ini, ia akan menampilkan warna yang berkilat. Kain yang satu ini biasanya digunakan sebagai almari pakaian atau digunakan untuk penutup tempat duduk walaupun penamaannya berbeda. Kain yang biasanya digunakan untuk almari pakaian, biasanya tidak mempunyai lapisan atau lapisan di bawah tujuan melekatkan bulu. Sebaliknya, untuk kain bludru, pelapisan adalah kewajiban untuk mengingatkan yang ini agar lebih bersuara.

TIPS KETIKA ANDA INGIN MEMBELI KAIN VELVET

Secara amnya, bahan asas yang digunakan untuk membuat kain yang satu ini adalah kapas dan sutera. Selanjutnya, ia akan dikembangkan lebih jauh ke dalam bahan lain seperti polyestera. Kain ini juga boleh dibuat pada bahan yang mengandungi getah atau jalan kerana peralatan yang semakin canggih.

Bolehkah tali pada kain bludru ini mengikuti lekukan badan sehingga hampir sempurna? Beberapa bentuk pakaian mewah dan kebaya yang menggunakan kain bludru akan kelihatan seksi kerana kain itu dapat mengikuti bentuk badan. Di samping itu, terdapat juga lebih banyak pembelian benang yang digunakan yang akan memberikan kesan tebal dan meningkatkan harga jual.

Terutama apabila terdapat di atasnya seperti brokat atau sulaman. Sudah tentu harganya akan lebih mahal. Bahhan bukan sahaja tebal, tetapi juga nipis. Jenis bahan nipis lebih senang dijahit jika dibandingkan dengan bahan tebal. Terutama ketika kita ingin membuat pakaian pesta dan kebaya dengan lekuk yang dapat dilihat dengan jelas.

Beberapa petua yang harus dipertimbangkan ketika membeli kain yang satu ini, yaitu. Pilih model dengan bahan potongan sederhana dan klasik. Ini kerana kemewahan itu sudah ada dalam material. Oleh itu, memilih model yang sederhana adalah pilihan yang tepat. Lakukan penyesuaian yang sesuai di bahagian kertas corak.

Ini kerana setiap tanda jahitan dapat meninggalkan tanda pada bahan. Kaedah menyeterika juga mesti diangkat mengikut urutan. Jangan sesekali diseret bolak-balik. Kerana kain ini mempunyai harga yang cukup mahal dan memberikan ciri-ciri yang telah dibersihkan merawat noda. Untuk membersihkannya, terdapat banyak kemudahan cucian kering yang dapat menyelesaikan masalah ini.

PERBEdAAN KAIN VELVET DENGAN KAIN SUEDE

Sebagai maklumat tambahan, ternyata banyak orang tidak dapat membezakan antara kain bludru dan suede. Kedua-duanya mempunyai penampilan yang halus dan lembut tetapi berbeda dari segi asal dan kualitinya.

Kain beludru diperbuat daripada bahan sintetik yang berserat sementara suede dibuat dari kulit dalaman yang kemudiannya dibalikkan.

Untuk dapat membedakannya dengan lebih terperinci, bagaimana membakarnya. Untuk bludru, ternyata mudah terbakar dan mesti berubah menjadi abu. Sebaliknya, suede adalah sejenis bahan yang tidak terbakar yang menyebabkan bau seperti membakar bulu.

PERINGKAT JAHITAN KAIN VELVET

Tahap menjahit kain jenis ini harus menggunakan kertas atau kain nipis untuk melapisi. Ini supaya jahitan dapat stabil. Cara lain adalah ketika Ansa menjahit jenis kain ini, sila tarik sara depan perlahan-lahan agar anda tidak berkerut. Anda juga boleh menggunakan mesin khas untuk menjahit jenis kanan ini.

Di samping itu, toga wisuda Kain bludru anda juga boleh menggunakan jarum jahit yang tajam dengan ukuran 9 atau 10. Untuk jenis kain bludru sutera, anda boleh menggunakan jarum bersaiz 9. Kemudian gunakan benang poliester atau kapas. Kemudian jahitan akan lurus dengan panjang jahitan 2 hingga 3 mm. Di samping itu, ia juga mesti dapat menyesuaikan ketegangan jarum dan tekanan penggunaan mesin apabila ketebalan kain yang dijahit ternyata berbeda.

Tinggalkan Balasan